woensdag 21 juli 2010

Ben je tegen MLM of netwerk marketing?

Soms kom ik mensen tegen die het idee van de goudkaartjes een fantastisch idee vinden, maar ze willen geen goudkaartjes hebben omdat ze tegen MLM of netwerkmarketing zijn.

Voor Tom Lassing (zie Tom Lassing) mogen dus mensen die weinig geld hebben geen goud kopen. De goudkaartjes zijn te duur. En mensen prikken zich daarmee in de vinger.

Mensen kopen ook blikjes cola tegen een belachelijk hoge prijs, als je het vergelijkt met de prijs voor cola per tray vol kratten, zoals ze aan winkels geleverd worden. Daar heeft hij geen bezwaar tegen. En al helemaal niet dat de cola fabrikanten tonnen geld verdienen op de extra centen die mensen betalen voor dat blikje. Nee daar doet hij vrolijk aan mee.

En zoals meer mensen, heeft hij iets tegen MLM,netwerkmarketing. Ik denk daar een beetje genuanceerder over!

Als spullen door een winkel verkocht worden blijft het geld ook altijd gedeeltelijk in tussenhandel hangen. Wat netwerkmarketing betreft vind ik het prima dat mensen geld krijgen voor het werk dat ze doen. Ook in gewone bedrijven heb je bazen die stikken van het geld.
In netwerkmarketing krijgen in ieder geval gewone mensen, die weinig kunnen investeren in een business en die niet van een rijke familie komen wél de káns om flink hogerop te komen. En sommigen lukt dat. Als ze tenminste niet teveel foeteren op de upline die het geld verdient, maar zelf de handen uit de mouwen steken en/of precies doen wat de upline doet. Het wordt altijd voorgekauwd. Als je gewoon wilt leren van mensen die al wat bereikt hebben dan kan het. De baas van Philips worden is echt veel moeilijker.

Mensen moeten wél weten wat ze doen: ze moeten weten dat ze moeten werken in netwerkmarketing, willen ze geld verdienen. En dat ze niks krijgen als ze niets doen. Behalve dan als ze in mijn downline komen. Dan wil dat misschien nog wel lukken. :-)

Netwerkmarketing of MLM is verder niet illegaal. er is altijd een product. als jij goed bent in producten verkopen, mag je daar net zoals iedere andere verkoper geld aan verdienen. Als je beter verkoopt dan anderen kom je hogerop en verdien je meer geld. Als je niet houdt van verkopen, ga dan niet in netwerkmarketing!

6 opmerkingen:

  1. Beste Annelies,

    U stelt dat ik bepaalde zaken zou denken en vinden, maar u stelt dat zonder mij daar ooit om gevraagd te hebben. Hoe weet u dat van mij? Hoe weet u hoe ik over blikjes cola denk?
    U heeft het namelijk volledig mis en dat stoort me.
    Aluminium blikjes zijn extreem milieuvervuilend, mede omdat er veel drinkwater en energie bij nodig is. Ik ben daarom tegen het gebruik ervan.

    Dan over MLM. U heeft het over mijn afkeer tegen MLM, maar hoe komt u erbij dat ik iets tegen MLM heb? Ik ben al heel lang Lifestyles distributeur, dus ik kan bewijzen dat ik geen afkeer van het MLM systeem heb.

    U heeft over slechts één ding gelijk en dat is dat ik tegen die Goud MLM ben. Het punt is namelijk dat je als klant met die goud MLM precies dat gaat overkomen wat je wilt voorkomen. Dat is dat je je vermogen verliest. Je verliest het in die opzet aan veel te hoge kosten.
    Het is een product targeten op de verkeerde doelgroep. Mensen die al weinig te makken hebben, ga je een veel te duur goud product aansmeren dat niet doet waarvoor ze het kopen, namelijk hun beperkte vermogen beschermen.
    De MLM is het probleem hier niet. Het probleem is het product en de doelgroep.

    Tom Lassing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Titel: Zekerheid of Alleen Belofte?
    De Kans is zeker aanwezig dat de Euro en spaargeld veel minder waard gaat
    worden de komende jaren door inflatie. Met grote gevolgen voor iedereen. Willem Middelkoop, Tom Lassing en anderen schrijven hier wel eens over.

    Oplossing
    Een manier om je hiertegen te beschermen is goud te kopen. Dat kan op
    verschillende manieren. Veel beleggingen in goud zijn alleen een belofte op papier en dus bieden geen zekerheid. Zekerheid krijg je wel door met bij of via een erkende goudsmelter te kopen.

    Maar hoe betaal je anderen zonder Euro of dollar? Met 100 gram goud kun je
    een tweede hands auto kopen. De verkoper wil meestal zekerheid of het goud
    volledig echt is. Een erkende goudsmelter kan dat controleren (certificeren). Alleen dat kost veel geld en tijd.

    Niet handig dus als betaalmiddel. Mogelijk is er bij de volgende ruil van het goud opnieuw een kostbare certificering nodig. En met 100 gram betaal je lastig je dagelijkse boodschappen.

    Oplossing
    Het zou mooi zijn als je je dagelijkse rekeningen kan betalen met (recht
    op) goud in plaats van geld via een systeem vergelijkbaar met de huidige
    bankbetalingen. En daarnaast bijvoorbeeld je salaris ontvangen in goud. Met
    zekerheden van toezichthoudende instanties.

    Alleen.... Voor zover ik weet is dit alleen nog een idee en geen
    werkelijkheid. Het voortbestaan van banken is de laatste jaren niet altijd
    zeker geweest. En is dat ook niet in de toekomst.

    Hoezo? Op 26 juli jl. stond er in het Financieel Dagblad dat op 10 mei jl. het vertrouwen in de banken en Europese staatsobligaties dreigde weg te vallen. Met grote gevolgen voor iedereen en de Euro. Het lijkt mij onverstandig om te gokken dat de Euro en de banken steeds opnieuw gered kunnen worden.

    Het voordeel van goudkaartjes is dat ze nu al bestaan. Ze kunnen geaccepteerd worden als betaling zonder hoge kosten van certificering per transactie. Het is geen belofte is op papier. En betalen kan ook zonder banken en bij kleinere dagelijkse transacties.

    Conclusies: grote stukken goud zijn vaak goedkoper in aanschaf dan kleine stukken goud maar ongeschikt als ruil- of betaalmiddel. Wees voorzichtig om een belofte op papier te kopen zonder zekerheid.

    Met vriendelijke groeten,

    Wim Leegwater,
    FinancieleValkuilen.com
    w.leegwater@financielevalkuilen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Tom (zie eerste reactie)
    Het spijt me van die blikjes cola. Ik heb niet goed nagedacht voor ik het op deze manier opschreef. Ik ben blij dat je niet van blikjes cola houdt, ik ook niet.

    Ik heb het verkeerd begrepen dat je niet van MLM zou houden. Je houdt wél van MLM, ik ook.

    Ik zal nader ingaan op MLM en goudkaartjes en doelgroepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wim,
    Dan je wel voor je bijdrage. Ik ben het helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Annelies,

    Dank je wel dat je zo netjes weet te corrigeren. Ik heb zelf KB Gold ook overwogen, maar zoals je nu weet, heb ik het keihard afgewezen. Ik heb daar verschillende redenen voor maar de belangrijkste is zoals gezegd het feit dat de verkeerde doelgroep tegen de verkeerde prijs gezocht wordt.

    Wim,

    Het zou mooi zijn als je inderdaad met goud of goudgeld kunt afrekenen. Zover ik kan beoordelen bieden zowel KB Gold als Goldmoney daartoe al beperkte mogelijkheden. Bij Goldmoney kunnen rekening houders onderling al desgewenst in goud of zilver afrekenen.
    Het feit is, stel dat een aanbieder de volledige manier aanbiedt, hoe gaat de wetgever dan reageren en hoe gaat de belastingdienst reageren? Immers raakt de regering en de Centrale Bank de controle kwijt over 'geld'. Kennedy sprak al eens uit: volgt het geld en je weet wie aan de touwtjes trekt.
    De belastingdienst wil via ondernemers 19% BTW op vrijwel alles dat omgezet hebben. Als je in goud gaat betalen, hoeveel is dan 19% BTW en in welke munt ga je dat aan de belasting overmaken?
    Zimbabwe heeft ons weer eens geleerd dat uiteindelijk het volk zelf de beslissing neemt. Als de crisis maar hard genoeg toeslaat, dan kan geen straf meer hoog genoeg zijn om het gebruik van een nieuwe munt af te schrikken. In Zimbabwe kozen ze uiteindelijk voor de Amerikaanse dollar.
    Alternatief is een goudbetaalrekening, waarbij je in de munt van het land afrekent en in feite dus per transactie een stukje van je metaalbezit wordt verkocht. Dus gewoon pinnen zoals nu. Dat lijkt me de beste oplossing die haalbaar kan worden.
    Met goud en zilver in de winkel afrekenen brengt ons terug naar de Romeinse tijd, dat lijkt me onnodig en zelfs belachelijk. Een muntencrisis houdt niet in dat computers ineens niet meer werken.

    Verder: Op de beurs zijn er verschillende mogelijkheden om 'goud' te bezitten. Opties, futures, ETF's etc. Nadeel is, dit zijn papieren toezeggingen die niet of slechts beperkt zijn gedekt door goud. Bij Goldmoney en bij KB Gold is er wel een 100% dekking door echt goud. In die zin zijn beide aanbieders gelijk aan elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Tom,
    Ik snap het dat pinnen vanaf je goudrekening misschien de enige echte mogelijkheid is.
    Maar ik vind zelf het idee van betalen met goudkaartjes heel leuk. En ik houd van mensen die een visie hebben, of het haalbaar is of niet. Ik doe graag mee met de goudkaartjes. Ik vind het een heerlijk idee.

    Ik heb daarom ook een artikeltje over Lets geplaatst. Ik vind het leuk om regeringen en vooral de belastingen een beetje dwars te zitten.

    Ruilhandel kan, (eventueel door middel van Lets). Beter met diensten dan met producten.

    Ik heb gesproken met de eerste Nederlandse fysiotherapeut die goudkaartjes aanneemt(voor gegevens zie website http://www.KB-europe.de

    Hij neemt goudkaartjes aan.Hij berekent verder de dagprijs in euro's en betaalt daar gewoon zijn BTW over. Ik veronderstel dat de Duitse bedrijven die goudkaartjes aannemen het ook op deze manier doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Template by bloggertheme